Google Analytics kullanımına ait bilgiler vermeye devam ediyorum. İlk yazımda fazlaca karıştırılan Ziyaret - Ziyaretçi – Sayfa Gösterimi verilerini açıklamıştım. Bu yazıda da trafik kaynakları ve anahtar kelimelerden bahsedeceğim.
Google Analytics’in “Trafik Kaynakları” sekmesi site yöneticilerinin en sık ziyaret ettiği sekmelerden biridir. Burada sitenize hangi kaynaktan kaç kişinin geldiğini, sitenizin hangi sayfasına geldiğini, Google’da hangi aramalardan sitenize geldiğini görebilirsiniz.
Genel olarak 3 tür trafik kaynağı vardır. Bunlar; doğrudan trafik, yönlendirme trafiği ve arama trafiğidir. İsterseniz bunların ne anlama geldiğinden kısaca bahsedeyim.
1. Doğrudan Trafik: Sitenize direkt yapılan ziyaretleri kapsar. Tarayıcının adres satırına sitenizin adresini yazark siteniz ziyaret edildiyse, tarayıcının sık kullanılanlar listesinden doğru siteniz ziyaret edildiyse veya tarayıcının açılış sayfası olarak sizin siteniz ayarlanmışsa, bu ziyaretler Google Analytics tarafından doğrudan trafik kabul edilir.
2. Yönlendirme Trafiği: Başka bir site aracılığıyla sitenize yapılan ziyaretleri kapsar. Bir siteyle link veya banner değişimi yaptıysanız, başka bir siteden her hangi bir yazınıza link verildiyse, bir sitenin kenar çubuğunda bannerınız varsa veya bir sitenin blogrollunda yer alıyorsanız, buralardan gelen ziyaretler Google Analytics tarafından yönlendirme trafiği kabul edilir.
3. Arama Trafiği: Arama motorları aracılığıyla sitenize yapılan ziyaretleri kapsar. Google, Bing, Yahoo, Yandex, Conduit, Ask gibi arama motorlarında yapılan bir aramada sonuçlar arasında sizin siteniz de varsa ve aramayı yapan kişi o sonuca tıklayarak sitenizin her hangi bir sayfasına girş yapıyorsa, Googl Analytics bunu arama trafiği kabul eder.
Bloguma Hangi Kelimeleri Arayarak Gelmişler?
Hatırlarsanız Google ve Arama Sorguları başlıklı bir yazı yazmıştım. O yazıyı yazarken Google Analytics’in arama sorgularını gösterme özelliğinden faydalanmıştım. Siz de blogunuza hangi arama sorguları sonucu ulaşıldığını görebilirsiniz.
Google Analytics’te Trafik Kaynakları > Arama > Organik yolunu takip ettiğinizde anahtar kelimelerin olduğu sayfa açılacaktır. Bu sayfada en çok trafik gönderen anahtar kelime olarak muhtemelen (not provided) diye bir şey görecekseniz.Öncelikle bunun ne olduğunu açıklayayım.
(not provided) Nedir?
18 Ekim 2011 tarihinde Google, resmi blogunda yaptığı açıklama ile gizlilik ve güvenlik açısından, Google hesabın giriş yapan kullanıcıların yaptığı aramaları paylaşmıyor ve bunları (not provided) olarak tek başlık altında gösteriyor.
Hangi Anahtar Kelime Hangi Sayfaya Yönlendirmiş?
Size faydalı bir ipucu vermek istiyorum. Anahtar kelime raorlarında hangi anahtar kelime sitenize girildiğini kolayuca görebiliyorsunuz. Peki o anahtar kelimenin ziyaretçiyi hangi yazınıza yönlendirdiğini görmek ister misiniz?
Anahtar kelime raporlarının olduğu asyfada ikincil boyut olarak Açılış Sayfası’nı seçtiğinizde anahtar kelimelerin ziyretçiyi hangi sayfaya yönlendirdiğini görebilirsiniz.Bu özellik sayesinde (not provided) olarak gizlenen anahtar kelimeleri de tahmin edebilirsiniz.
Benim trafik kaynakları ve anahtar kelimeler ile ilgili söyleyeceklerim şimdilik bu kadar. Merak ettiğiniz ve öğrenmek istediğiniz şeyleri sorarasanız detaylı bir yazıyla yardımcı olmaya çalışırım.