- Home>
- Misafir Yazılar >
- Kullanıcı Tabanlı Seo Çalışmaları – I (Google Site/ Blog İçi Algılama)
Google her geçen gün kullanıcılarına daha kaliteli içerik sunabilmek için arama optimizasyonu ve kalite standartlarını değiştiriyor. Bunu yaparken kendilerine sordukları çok net bir soru var, bir sitenin/blogun kaliteli, güncel, ziyaretçilerine faydalı bilgiler sunan ve verdiği bilgilerin güvenilirliğine itimat edilebilir olduğunu nereden anlayabilirim? İşte bu soru cümlesinin cevabı blogunuz/siteniz için yapmanız gereken seo çalışmaları ile paralellik gösteriyor.
Google botları sanılanın aksine ezbere çalışan bir matematiksel fonksiyon değil aksine sürekli insan zekâsı ile yönlendirilen ve geliştirilen birer tarayıcıdırlar. Geçmişte Google sadece sitelerin durumu üzerinden kalite standartları belirlemeye çalışırken artık blogları/siteleri ziyaret eden kişilerin davranışlarını takip ederek bir değerlendirme yapmaya çalışıyor. Bu noktada arama motorlarının son sürprizi kullanıcı tabanlı algılama ve biz blog/site sahiplerinin verdiği karşılıkla kullanıcı tabanlı seo çalışmaları.
Kullanıcı tabanlı arama motoru değerlendirmesi kısaca bir siteyi ziyaret eden kullanıcının hareketlerini takip ederek site hakkında fikir sahibi olma çabasıdır. Siz bir siteyi/blogu ziyaret ettiğinizde yâda bir kullanıcı sizin sitenizi/blogunuzu ziyaret ettiğinde Google ziyaretçinin tüm hareketlerinizi dikkatle takip eder. Google is Watching You !
Peki, Google siteyi ziyaret eden kullanıcıları takip ederek ne gibi veriler topluyor ve ne gibi sonuçlara varıyor? Bu soruyu cevaplayabilmemiz için öncelikle hangi kriterleri dikkate aldığını anlamamız gerekir. Bunun en kolay yolu Google Analytics verilerini takip etmek. Google Analytics, verilerinde size bir takım istatistikler sunarak, sizlere bunlar önemli veriler dikkat edin ve kontrol altında tutun demektedir. Bu sebeple Google güncellemeleri sonrası Analytics tabanında yeni kriterler görebilirsiniz. Bu verilerin birçoğu Google tarafından izlenen ve kullanıcı tabanlı kalite kontrol testlerinde kullanılan verilerdir.
Google bu verileri nasıl algılıyor nasıl değerlendiriyor ve bu verilere uygun yatırımları nasıl yapabiliriz?
Durumu daha rahat algılayabilmek için örnek istatistiki bir veri tablosu örneği.
Returning Visitor: Türkçeye sadık ziyaretçi olarak çevrilmiş olsa da daha Türkçe bir ifadeyle kemikleşmiş ziyaretçi kitleniz. Bu blogunuzu ziyaret edenlerin ne kadarlık bir yüzdesinin tekrar blogunuzu ziyaret ettiğini kayıt altında tutar. Google algoritması bunu net bir şekilde şöyle algılar: ‘’ Eğer bir sitenin/blogun takipçisi varsa güvenilir bir platformdur ‘’ Verdiği bilgiler ve yaptığı paylaşımlar faydalı bulunmuş ve tekrar ziyaret edilmiş. Kemikleşmiş bir ziyaretçi kitleniz olması size seo yönünden oldukça fayda sağlar.
* Sosyal medya sayfaları, RSS dizinler, bloglar için tasarlanmış izleyiciler sekmesi,
Sayfa/Ziyaret: Sitenize/Blogunuza gelen tüm kullanıcıların gezdiği sayfa ortalamasını gösterir. Google blogunuza/sitenize girenlerin kaç sayfa ziyaret ettiğini hesaplayarak platform hakkında bir fikir edinir. Ziyaretçileriniz çokça sayfa gezmesi sizin, kaliteli, içerikleri özgün ve faydalı bilgiler içeren bir blog sahibi olduğunuzun kanıtıdır. Kullanıcı blogu/siteyi yararlı bulmuş ve sayfalar içerisinde dolaşarak bilgi edinmiştir.
* Bu veride kalite standartlarını yakalamak için sayfa içi linklendirme yöntemi, popüler konular, rastgele yazılar, en çok yorumlanan konular ve benzer yazılar eklentilerini kullanabilirsiniz.
Ortalama Ziyaret Süresi: Google bu kez ziyaretçilerin sitede/blogta ne kadar zaman harcadığına odaklanır. Mantığı çok basittir kullanıcılar site içerisinde ne kadar fazla zaman geçiriyorsa siteniz/blogunuz o kadar kalitelidir.
* Kullanıcıların blogunuz da fazlaca zaman geçirmesini sağlamak için makale uzunluklarını
artırmalısınız. Sayfa/ziyaret oranını artırmaya yönelik yatırımlarınız, ortalama ziyaret süresi
verilerinize de olumlu katkı yapacaktır. Burada şirin bir hileye başvurabiliriz, imkânınız varsa içeriğiniz ile alakalı kullanıcılara ufak oyunlar, eğlenceli testler sunarak sayfanızda geçirdikleri ziyaret sürelerini artırabilirsiniz.
Hemen Çıkma Oranı: Hemen çıkma oranı sitenize bir şekilde ziyarette bulunup zaman
geçirmeden seri bir şekilde ayrılmış kullanıcıların oranıdır. Bu oran sitenizin ne kadar yararlı ve güvenilir olduğunu belirler. Google botlarını algılamak için makineleşmiş bir düşünceden ziyade insani bir zekâ yapısını algılamanız yeterlidir. Nasıl bir ortamdan insanlar vakit geçirmeden seri bir şekilde ayrılır? Google da aynı düşüncede hemen çıkma oranları ne kadar yüksekse sitenize verilen değer bir o kadar azalacaktır. Ziyaretçi siteye giriş yapmış ve seri bir şekilde kalitesiz ortamdan uzaklaşmıştır.
* Blogunuza ziyaretçi çekebilmek için kullanıcıyı kandırmaya yönelik linklendirme ve ilgisiz
anahtar kelime kullanımından mümkün olduğunca uzak durarak, sadece yazdığınız konu ile
ilgili ziyaretçilere odaklanarak bu oranı düşürmeniz mümkün.
Kullanıcı tabanlı seo değerlendirmesinde artık ne gibi kriterlerin etkin olduğunu biliyorsunuz. Değer verilen kalite standartları üzerine yatırım yaparak arama sonuçlarında daha üst sıraları hedefleyebilirsiniz. Blog sahibi olarak amacınız bilinçsizce yüksek ziyaretçi sayısına ulaşmak değil, ürettiğiniz içeriğe değer veren kullanıcılara hitap etmek olmalı. Son olarak özellikle algıda yaşanan bir yanlışı düzeltmek istiyorum, seo çalışmaları kalitesiz bir siteyi kaliteli gösterme stratejileri değildir, içerik üreten, kaliteli bir sitenin arama motoru botlarına mantıklı sinyal gönderme çabasıdır.
Yazar Hakkında: Bu makale, bloggerdersleri.com yazarlarından Sercan Sak tarafından kaleme alınmıştır.
!!! Bu makale, 2 parçadan oluşan yazı serisinin ilk parçasıdır.Serinin 2. yazısını ilerleyen günlerde okuyacaksınız.